25. februar 2020

Treg lading av el-biler er fikset

Etter tilbakemelding på at lading av el-bil gikk sakte, har lastbalanseringen blitt endret slik at mer strøm er tilgjengelig. Da to nye ladestasjoner ble montert ble maks belastning per ladestasjon satt ned fra 30A (7kW/t) til 15A (3,5k/t) per ladestasjon, som gjorde at lading av bilene tok lenger tid enn nødvendig. Dette er nå justert tilbake slik at man kan oppnå 30A ved ledig kapasitet. Borettslaget har dynamisk lastbalansering som betyr at dersom flere lader samtidig, vil tilgjengelig strøm fordeles på de som lader. Inkludert i vår ladeløsning er også en avansert styringsenhet (FacilityCLU). Styringsenheten tar høyde for hvor mye strøm som til enhver tid er tilgjengelig og justerer fortløpende. Denne er det venteliste på, og er derfor ikke installert ennå. Når FacilityCLU er på plass vil anlegget bli enda mer effektivt.